emmahansen.reismee.nl

Voorstellen

Hallo allemaal,

Ik zal mij als eerst even voorstellen; ik ben Emma en ik ben 16 jaar oud.Ik heb net mijneindexamenHavo achter de rug en ik ga nudus een tussenjaar high school doen waar ik heel veel zin in heb!

In december 2015 had ik bedacht dat ik graag high school wilde doen. Eerst wilde ik graag au-pair worden en het liefst in Spanje, maar aangezien ik nog maar 16 ben als ik zou slagen, kon ik geen au-pair worden.Voor au-pair moet je namelijk minimaal 18 jaar zijn als je vertrekt. Ik wilde heel graag een tussenjaar doen dus toenstelde mijn moeder voor om toch naarhigh school te gaan kijken. In eerste instantie dacht ik dat het nutteloos was want je doet je examenjaar of het enalaatste jaar van de middelbare school gewoon weer opnieuw en het is niet goedkoop, maar toen ik naar de eerste informatie-avond was geweest, dacht ik er anders over. Ze vertelden over de geweldige ervaring die je meemaakt en heel veel nieuwe vrienden die je zou gaan maken. Ook is de middelbare school in Amerika heel anders en heb je andere vakken. Vanaf toen wist ik dat ik een jaar high school wilde gaan doen. Zo begon hetballetjeterollen en had ik mezelf voordit programma aangemeld.

Injanuari 2016zat ik op een informatie-avond van travel active waar ze overhigh school vertelden. Aan het einde zeiden ze dat ze een winactiehadden waarmee jeeen semester inCanada kon winnen, je kon je nog inschrijventotde avondop de dag daarna. Toen ik thuiskwam,ging ik gelijk kijken naar de winactie en kijken wat ik moest doen.Je moest een leuk filmpje maken waarin je verteldewie jij was en waarom jij wilde winnen.Ik moest dus snel iets gaan maken. Uiteindelijk had ik een filmpje gemaakt met playmobiel dat ik nog op de zolder had liggen van vroeger. https://www.youtube.com/watch?v=UnUiuDNEij0 Dit is de link waarmee je het filmpje kan bekijken.

Een paar dagen later kreeg ik een mail waarin de 15 kandidaten (van de 80) stonden die door waren naar de halve finale. Er stond een link in de mail naar een filmpje, van de winnares van deze winactie van dat jaar ervoor, waarin zij zei: "Jij bent 1 van de 15 finalisten". Het eerste wat ik dacht was "krijgt iedereen deze mail?" want ik vondhet nog al onwaarschijnlijk. Maar dat was niet het geval; Ik stond in de halve finale!! Dus ik ging kijken wat we voor opdracht kregen om door te kunnen naar de finale. Je moest een filmpje maken waarin duidelijk werd wie jij was en waarom jij dè geschikte kandidaat was. Ik had heel hard gewerkt aan dit filmpje en ik had er veel tijd ingestoken. https://www.youtube.com/watch?v=8xVYXjc8iQg Dit was uiteindelijk het eindresultaat. Ik had dit filmpje ingeleverd. Daarna was het alleen een kwestie van afwachten. Na een tijdje kreeg ik weer een mail. Daarin stond dat ik 1 van de 3finalisten was!!!! Ik was super blij om dat te horen en ik ging gelijk kijken naar de filmpjes van de andere finalisten. Op woensdag 16 maart was het zover, ik moest naar het hoofdkantoor in Venray. Dat isbest een stukje met de auto vanaf Alkmaar... Ook zat ik midden in mijn proefwerkweek dus ik moest vrij vragen aan mijn school. Gelukkig ging dat allemaal goed en had ik uiteindelijk vrijgekregen.

Eenmaal in Venray aangekomen, ging ik eerst met mijn moeder even in de stad kijken, omdat we iets te vroeg waren. Toen het tijd was, liepen we naar het kantoor en kregen we eerst een welkom, daarna moesten deouders weg. Toen de ouders weg waren kregen wij een opdracht. We moesten een levenswegmakenover hoeons semester in Canada er uit zouzien. In de tussentijd werd er steeds 1 persoon meegenomen enwerden er in het engels vragen gesteld overjou voorkeuren van een gastgezin (de procedure die je ook doet als je je opgeeft voor highschool) maar ook stelden ze vragen waarom jij wilde winnen enhoe jij datjaar voor je zag. Na de gesprekjes en het maken van het moodboard, kwam de onthulling: Wie had er een semester high school in Canada gewonnen??We kregen alledrie eenenvelop, waarbij er in 1het semester Canada zat. Jammer genoeg was ik niet de gelukkige maar de"niet-winnaars" (ik wil het geen verliezers noemen want zo voelde het totaal niet, je zat immers wel bij de laatste 3 van de 80!!) kregen een waardebon van500 euro om te besteden bijtravel active. Dat kwam voor mij gunstig uit, want als ik niet zou winnen (wat dus het geval was) zou ik naar Amerika gaan voor een heel jaar.

Nu ik wist dat ik naar Amerika zou gaan, moest ik veel formulieren invullen; voor de dokter, voor de school, leraren, etc. Dat was best veel werk. Ik moest naar de dokter om allerlei medische dingen te laten checken en te noteren. Toen ik dat had gedaan, moest ik voor een tuberculosetest, ook voor deze formulieren, naar het ziekenhuis.Als ik dit had gedaan was ik klaar en kon ik mijn formulieren gaan opsturen. Maar toen ik eenmaal de test had gedaan, kwam ik erachter dat ik mijn formulieren in het ziekenhuis had laten liggen... Super dom natuurlijk. Dus moest ik opnieuw langs de dokter om de medische dingen weer opnieuw te laten noteren, maar toen ik aankwam bij de dokter met de mededeling dat ik mijn formulier was vergeten en dat ik het opnieuw ingevuld wilde hebben,gaf de dokter aan dat ze sporen van tbc in mijn bloed hadden gevonden... Dus ik moest weer naar het ziekenhuis voor onderzoeken en nog een keer bloed prikken. Toen ik in het ziekenhuis kwam, kreeg ik gelijk een mondkapje dat ik moest opzetten, wat ik eerst een beetjeongemakkelijk vond, maar later wende het wel. In het ziekenhuis moest ik eerst naar een arts die met me ging praten en dingen bij me testte. Daarna hadden we een afspraak bij de afdeling waar zeröntgenfoto's maken. Daar moest ik dus een röntgenfotolaten maken. Na een tijdje wachten na de röntgenfoto, kwam de dokter met het nieuws dat ze geen tbc hadden gevonden. Dat was een hele opluchting! Ik was namelijk echt bang dat als ik tbc had (ik zou dan delatente versiehebben) me niet in Amerika bij het high school programma zouden accepteren. Na alle onderzoeken en ziekenbezoeken, heb ik mijn formulieren kunnen inleveren.

De eerstvolgende informatiedag zou plaats vinden op een datum dat ik op vakantie was, dus werd ik bij een andere partnerorganisatie (de organisatie in Amerika die samenwerkt met Travel Active en die families voor de kandidaten zoekt)geplaatst. Hierdoor had ik de informatiedag op een andere dag.

Ik heb nog geen gastgezinmaardat gaat wel goed komen. Ik heb van travel active (de organisatie waarmee ik naar high school ga) gehoord dat ze een gezin op het oog hebben alleen moeten ze nog een schoolregelen.En dat kan even duren...

Op dit moment ben ik bezig met het voorbereiden voor het gesprek ophet Amerikaanse consulaat, waarvoor ik een aantal papieren moet invullen en meenemen.

Bedankt voor het lezen, tot de volgende keer!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active